Information

Här kommer vi att lägga allmän information om loppet. Kommer att uppdateras löpande.

ÄBU 2019

Loppet går på en 6,7km lång rundbana med start varje hel timme. ÄBU startar kl 10:00 och alla som hunnit runt banan startar igen om man vill för nästa varv kl 11:00, sen kl 12:00 osv. Den som inte tar sig runt till nästa start är ute ur loppet. Så fortsätter loppet till endast en är kvar i tävlingen. Alla som deltar springer så många varv man vill och deltar på egen risk.

Anmälan

Anmälan till ÄBU 2019 öppnar i januari (mer info kommer)

När

Lördagen den 15/6-2019 på Älvdalens IP. Start kl 10:00. Rekommenderas att man som deltagare kommer i god tid.

Var

Visa på googlemap
Älvdalens IP, Älvdalen.

Varvningsområde

Start och mål på Älvdalens IP. Här finns möjlighet att sätta upp sitt eget lilla tält och att ha med sina egna brassestolar eller liknande så att man kan skönt sitta och vila vid varje varvning. Det kommer även att finnas ett större tält till förfogande för alla löpare. På varvningsområdet kommer det även att finnas en välfylld vätske och energistation. 6st Toaletter kommer ni också att hitta här samt omklädningsrum och dusch.

Nummerlappar

Nummerlappar hämtas ut (mer info kommer)

T-shirt

T-shirt kommer att delas ut i samband med att ni registrerar er på fredagen alternativ lördagen. Kom i tid för att registrera er och för att hämta ut T-shirt. T-shirt ingår i anmälan.

Banan

Banan är 6,7km lång och går på varierande underlag. Ca 1km asfalt och ca 5.7km varierad terräng.

Start

Gemensam start varje hel timme. Första start kl 10:00 sedan kl 11:00, kl 12:00 osv.

Parkering

Kom i tid för att få parkering i anslutning till Älvdalens IP.

Transport till ÄBU

Bil är det absolut smidigaste sättet att ta sig till Älvdalen under dagen för loppet. Tyvärr är bussförbindelser mellan Mora – Älvdalen begränsad. Anländer man till Mora så är det busslinje 104 och 133 som går till Älvdalen.

Klasser

Dam, Herr och lagtävling. 1:a, 2:a och 3:a kommer att utses i dam och herr klass. I lagtävling kommer endast ettan att koras.

Alla deltagare kommer att få sina egna varv räknade och ingår i dam eller herrklass oavsett om man ingår i ett lag.

För att ställa upp i lagtävlingen måste man vara minst tre deltagare från samma förening eller företag. Är man tre st deltagare från samma förening eller företag så är man automatiskt direktkvalificerad till lagtävlingen. Alltså man behöver inte anmäla att man deltar i lagtävlingen. Det är dom tre deltagarna med flest varv från varje förening eller företag som man räknar ihop för att kunna kora en vinnare i lagtävlingen.

Priser

Medalj delas ut till samtliga deltagare. Plats 1, 2 och 3 i dam och herrklass får medalj och pokal.
Plakett till vinnarna i lagtävlingen.

Utlottning av priser kommer att ske genom dragning av ert startnummer (nummerlapp).

Prisutdelning

Medaljer delas ut i samband med att man informerar tävlingsledningen att man kliver av loppet. Priser till 1, 2 och 3 i dam och herr klass sker i samband med att man kliver av tävlingen. Går det att göra en gemensam prisutdelning så strävar vi självklart efter detta. Men det är pristagarns eget beslut som avgör om hen vill stanna till en gemensam prisutdelning eller vill åka hem.

Vinnarna av priser från startnummers utlottningen anslås på varvningsområdet under dagen.

Obligatorisk utrustning

Pannlampa och personlig medicin är obligatorisk utrustning. Pannlampa skall användas mellan kl 22 – 04:30. Personlig medicin skall finnas i packning på varvningsområdet om nödsituation skulle uppstå.

Rekommenderad utrustning: Reflex eller reflexväst, extra par skor, extra par strumpor, skavsår salva (sportslick) och ombyten.

Tidtagning

Ingen individuell tidtagning kommer att göras då vi bara räknar varven. Då det kommer att vara manuell avprickning och räkning av era varv så ber vi er att ha förståelse till att det kan vara trångt vid målgång dom första varven. Vi kommer att vara flera funktionärer som ser till att det ska gå så smidigt som möjligt vid varvning. Ha alltid nummerlappen väl synlig och se till att ni blir avbockade vid varvning.

Resultat

Vi kommer att under dagen försöka uppdatera resultaten löpande på Facebook så att nära och kära kan följa er kämpar. Alla resultat kommer att läggas upp på Facebook och Sweden Runners hemsida efter att loppet är slut.

Omklädning, dusch och toaletter

Omklädning, dusch och toalett finns i anslutning till varvningsområdet och är fritt för alla deltagare att nyttja. 2st toaletter finns utvändigt samt 4st inne i lokalerna där omklädningsrum och dusch finns.

Logi
Vandrarhemmet Tre Björnar som ligger ca 800meter ifrån varvningsområdet har boende ifrån 230kr/natt i delat rum. Tre Björnar erbjuder en väldigt bra frukost för 95kr. Och framförallt så bjuder dom på vedeldad bastu efter loppet. Tre Björnar hittar ni på Facebook och på STF:s hemsida.

Hotell Älvdalen
Mitt i Älvdalen i hjärtat av Dalarna ligger Hotell Älvdalen.
Med sina 52 rum, restaurang med upp till 200 sittplatser, stor uteservering och konferensrum med upp till 150 sittande är det navet i Älvdalen.
Hit kommer allt från turister, affärsmän, arbetare, poliser på halkkörningsövningar till löpare för god natts sömn
Läs mer om hotellet här

Vätska och energistation

Vatten, saft, läsk, coca cola, varm buljong, kaffe, chips, saltgurka, godis, frukt, mackor, sportdryck (Tailwind) m.m kommer att finnas vid mål och varvning. Under fasta tidpunkter kommer vi dessutom att servera följande måltider.

14:40-16:00 (mer info kommer)
18:40-19:00
22:40-23:00
04:40-06:00 Frukost buffé ( mackor, kräm, yoghurt, flingor, grönsaker, juice mm)

Följeslagare/Pacers

Det är inte tillåtet att agera pacer