Loppet

UKA PAIN

Uka Pain kommer från Älvdalskan som är ett eget språk och betyder “Vilken möda”. Uka Pain startade som ett MTB lopp Uka Pain MTB för 5 år sen och man ville skapa ett lopp som gjorde rättvisa för sitt namn. Man hittade en riktigt vacker utmanande bana genom Älvdals terrängen med många höjdmetrar som tar dig till Älvdalens tre högsta toppar Hykjeberg, Skärklitt och Väsaberget med fantastiska vyer! Ett varv på UKA PAIN banan är ca 50 KM med 1500 höjdmetrar och du blir snabbt varse “Vilken möda” det är att ta sig genom denna bana!

Nyheter 2019

UKA PAIN 100 KM

I år så kommer du ha möjlighet att springa 100 KM under UKA PAIN!!! En riktigt utmaning som kommer att skörda sina offer! Loppet startar klockan 09:00 lördagen den 28 september samtidigt som 50 KM och du har 22 timmar på dig att klara av denna utmaning. Man springer ett varv medurs och ett varv moturs på 50 KM banan. Det innebär att ni kommer få ca 3000 höjdmetrar i benen och för dom flesta av er innebär det att ni springer motursvarvet i mörker! Vill du ha en riktig utmaning i höst anmäl dig här

ITRA OCH UTMB POÄNG

Vi är glada att kunna presentera att UKA PAIN 50Km ger 2 ITRA-poäng och att UKA PAIN 100Km ger 4 ITRA-poäng som bland annat kan användas till Ultra-Trail du Mont-Blanc®” (UTMB)

 UKA PAIN ITRA

UKA PAIN 28 KM

Vi jobbar för att kunna presentera en kortare klass redan detta året. Isåfall blir det en bana på ca 28 km som kommer ta er upp till Hykjeberg och sedan tillbaks på härliga stigar i Älvdals skogarna tillbaks till Älvdalens Camping! Mer info kommer

Banan

Loppet startar på Älvdalens camping där både start och mål finns. Det är en rundbana på ca 50 kilometrar med ca 1500HM som ni deltagare ska ta er igenom. Ett varv eller ett varv medurs och ett varv moturs beroende på vilken klass ni väljer. Banan tar er till Älvdalens tre högsta toppar Hykjeberg, Skärklitt och Väsaberget och det är fantastiska vyer som väntar er väl uppe på topparna.                                                                                                              Underlaget varierar ifrån skogsstigar, grusväg och asfalt men överlag är det mestadels stigar i Älvdalsskogarna vi springer på. Underlaget varierar också ifrån lättlöpt till mycket teknisk traillöpning.
Stig: 70%
Grusväg: 20%
Asfalt: 10%
Total stigning: ca 1500 höjdmetrar per varv

Vidta försiktighet

På vissa ställen utmed banan passerar vi större vägar där vi ber er vidta större försiktighet. Vi lämnar också alltid företräde till trafiken. Alla vägar vi passerar eller springer längs med är mindre trafikerade och eran löpning kommer att flyta på utan problem men som vi skriver ovan så måste ni vidta större försiktighet vid dessa ställe. Det kommer också vara skyltat för er löpare och trafik vid dessa ställen.

Höjdkurva UKA PAIN

Karta över banan
GPX fil UKA PAIN ULTRA
UKA PAIN ULTRA Google Earth