fbpx

Löptest hos Aktivitus

Trelleborgs ledaren Karin testar sin löpkapacitet hos Aktivitus

Har du någonsin funderat över att testa din kondition i ett s.k.. laktat-test eller ett VO2 Max-test. Vi skickade vår ledare Karin till Aktivitus för att ta reda på hur det går till.
Här är hennes historia

  1. Inför besöket
    Ingen mat senast 2 timmar innan besöket, och inget koffein alls läste jag i informationen. Heller ingen hård träning dagarna närmast testet.
    Snuvad på morgonkaffet och med lite träningsvärk i ryggen från marklyften (oops) dagen innan sätter jag mig i bilen i god tid för att köra in till Aktivitus i Malmö.
    Tyvärr tyckte min bil att det var dags att läcka ut all kylarvätska, så 10 minuter senare står jag bredvid motorvägen med överhettad motor och ringer en vän för att få skjuts. Detta tänker jag inte missa för något i världen. Bilen får vänta…
Agnes Johansson är testledare i Malmö och guidar både genom och efter testet

  1. Ankomsten
    Med andan i halsen, svettig och 5 minuter försenad pga bileländet anländer jag och står plötsligt i en fin hotellobby och tror först att jag kommit fel. Men så ser jag till vänster stora glasväggar och texten Aktivitus på väggen. Yes, då är jag här i alla fall.
    Jag blir emottagen av min testledare för dagen, Agnes Johansson som med ett stort leende och ett glas vatten ber mig sätta mig i soffan så hon kan berätta mer om testerna vi ska göra.
    Vi går igenom det formulär jag fyllde i inför besöket, om mina tränings vanor och vilka förväntningar jag hade på testerna.
    Så tacksam jag var för den lilla pausen men nu började jag bli lite nervös igen. Usch denna prestationsångest.
Laktatnivån mäts i blodet var 4:e minut och Agnes följer pulsen på en skärm
  1. Laktat test
    Först ut var laktat-testet. Under detta test mäter testledaren laktat i blodet genom ett stick i fingret var 4:e minut.
    På så sätt kan man registrera vid vilken puls eller hastighet jag börjar att producera laktat (Aerob tröskel) och när jag bildar så mycket att min kropp inte kan transportera bort det längre (Anaerob tröskel)

    Laktat bildas faktiskt hela tiden i kroppen, men det är när vi går över till att mer och mer använda kolhydrater som bränsle som vi bildar mer laktat.
    Lite felaktigt ses ofta syrebrist som orsaken till laktatproduktionen. Syrebrist gör att vi till större del kommer använda kolhydrater som bränsle vilket i sig leder till högre nivåer av laktat, men det är alltså inte syrebristen som har en direkt inverkan på laktatbildningen.
    Laktat bildas ju även innan syrebristen uppstår.

    Jag fick ta på ett pulsbälte så att Agnes kunde följa min puls på sin skärm under hela testet. På så sätt kunde hon registrera mina pulszoner

    Jag fick börja i lågt tempo och det kändes lite som min vanliga mysrunda, Med undantag alla lunchgäster som tittade på mig genom glasväggen 🙈
    Var 4:e minut höjdes hastigheten med 1 km/h och Agnes stack mig i fingret. Jag fick också uppskatta min ansträngning på Borg-skalan
    Vid 6:e ökningen sa hon att det räckte och jag var otroligt tacksam för jag hade inte orkat särskilt länge till.
    Nu hade hon den data hon behövde för att beräkna mina pulszoner

Än så länge glad och pigg testperson
  1. VO2 Max-test
    Efter ca 10 minuters vila var det så dags för Max-testet, det jag fruktat mest.
    Detta test går ut på att få reda på sin maximala syreupptagning som är den volym av syre som man kan tillgodose sig under ansträngning.
    Detta mäts genom att man andas genom en mask som mäter syreflödet in/ut medans man springer. Detta värde anges i ml/min.
    Ett testvärde för en person är ml/min/kg kroppsvikt
    Jag fick ta på masken som jag var lite nervös för, Agnes kontrollerade att den satt rätt och så fick jag gå lite på bandet för att vänja mig vid masken.
    Nu var det dags att köra igång. Jag skulle springa i ett tempo strax under min anaeroba tröskel och startade på 0 graders lutning på löpbandet.
    Varje minut ökade Agnes lutningen på bandet med 2 grader.
    De första 3 minuterna var ganska lätta, men vid 3 ökningen så kom plötsligt tröttheten som en käftsmäll. Nu var det bara att bita ihop
    Agnes peppade och räknade ner för varje ökning och det var jag otroligt tacksam för, nu gjorde det ont.
    När jag kände att jag inte orkade mer var det 10 sekunder kvar på det “steget” så jag bet ihop och bestämde att jag skulle göra klart den med.
    Aldrig har 10 sekunder känts så långa..
    När jag stannat står jag dubbelvikt en lite stund och andas i masken och känner ganska snabbt att, jag kanske kunde hållit ut lite till.
    Haha, det säger nästa alla berättar Agnes. Man tror ofta att man kunde lite till, men i själva verket så ser vi när ni nått er absoluta max.
    Kurvan börjar plana ut lite berättar hon.

5. Resultatet
Nu fick jag gå och duscha medans Agnes sammanställde resultaten.
Vi satt i ett litet rum och Agnes visade och förklarade mina olika värden på en stor skärm.
Du har riktigt bra kondition, men den kan bli bättre berättar Agnes
Hon förklarar vilken sorts pass jag ska fokusera på och vi pratar en lång stund om olika zoner och träningspass.

Agnes förklarar alla värden och berättar hur jag ska träna för att nå mina mål


Trots att jag kan mycket om löpning och träningseffekter så gick jag därifrån och kände att jag verkligen lärt mig en massa.
Nu har jag en klar träningsbild resten av året, vid årsskiftet är det dags för uppföljning. Jag längtar redan 🙂

Hur det gick med bilen?
Fick den bärgad till en verkstad nästa dag, var visst bara en lös slang 🙂

Aktivitus har kliniker i Malmö, Göteborg och Stockholm
Som medlem i Sweden Runners har du 10 % rabatt på deras konditionstester.
Konditionstesterna kan göras för löpning, cykling, eller längdskidor